Haridustehnoloogia praktika aruanne
Julia Kjahrenova
HT10
I OSA. Eneseanalüüs
Praktika
käigus mis kestis 10 nädalat on tehtud
väga palju analüüsimist, teoreetilist ja ka praktilist tööd. Tagant järgi võib
öelda, et kõik püstitatud eesmärgid on saavutatud ja praktiliselt teostatud,
mida saab näha ja lugeda internetis e-kursuse näol.
Vaatame punktide haaval mis
oli head ning mis oli halba praktika jooksul.
Esmalt
toon need eesmärkide punktid mida plaanisid algul:
- Koostada näidis e-õppekursuse arvestades õppedisaini ja lisada kursusele interaktiivsust
- Leida võimaluse informeerida õppejõudu e-kursuste loomise võimalustest, olemasolevatest infosüsteemidest (mis lihtsustavad õpetamist)
- Leida võimaluse kuidas saab õppejõudu efektiivselt nõustada ning motiveerida koostada rohkem kursuseid
Kümme
nädalat oli küll raske aeg. Ühed asjad olid lihtsad teised vastupidi – rasked. Palju
asju mida plaanisin ei tulnud koheselt välja võrreldes sellega palju ajaühikut
plaanisin selle täitmiseks, seega kogu praktiline osa ehk aeg venis ja eesmärki täitmiseks kuulus rohkem aega.
Kuigi kõik on saavutatav ning sain ka oma tulemused kätte.
Esimene eesmärk. Esimese
eesmärki saavutamiseks uurisin millised võimalused on minu töökohas ehk
Tallinna Polütehnikumis. Tegin uuringu õpetajate seas ja küsitlesin ka IT juhti
olemasolevatest probleemidest ja nende lahendamisest. Samuti uurisin e-õppe
tausta ja materjale mis on juba TPT-s tehtud ja kuidas neid (e-kursusi)
luuakse, ja kui aktiivselt. Oluline küsimus teiste seas oli ka see kuidas
motiveeritakse õpetajaid e-kursuste loomiseks. Kokkuvõttes selgus kurb pilt
täpsemalt et e-kursusi TPT kohta oli kokku 6 (kuus) tükki ja keegi ei ole
huvitatud kuulutama oma aega e-kursuste loomiseks. Üheks probleemiks näen seda,
et pedagoogiline koosseis on vanemad õpetajad kes ei ole eriti aktiivsed IT valdkonnas ja uute asjade õppimine ei too
neile ka head tuju. Materiaalselt seda keegi ka ei toeta samuti ka õppeasutuse
siseselt.
Tausta
uuring on saadud seega hakkasin valmistama näidis e-kursust. Plaan oli selline,
et näidata õppejõududele kuidas teha e-kursust kasutades uusi tehnoloogiad ning
e-õppekeskkonda MOODLE. Siinkohal sain aru miks keegi ei soovi kuulutada oma
aega e-kursuste loomiseks. Kuna peamist rõhku panustasin video tegemisele pidin
uurima mis on see programmike mis oskab lindistada ja töödelda videod ning
lisama ka kommentaare ekraanile. Selleks kuulutasin palju aega ja selgitasin
välja et Camtasia Studio on võrreldes teistega parim programm. Leidsin demo
variandi ja paigutasin selle arvutisse. Kahjuks eesti keelseid õppematerjale ei
leidnud olid ainult inglise ja vene keeles. Camtasia eestikeelne videojuhend mis oli ettevalmistatud ja salvestatud minu poolt asub siin (videojuhise tekstifail asub siin).Ühesõnaga kuulutasin paarpäeva
ainult sellele et õppida kasutama Camtasia Studio. Õnneks antud programm on
tõesti väga hea kuna sisaldab kõike ühes
ja ei pea kasutama mitu programmi video salvestamiseks, redigeerimiseks,
kommentaaride peale panemiseks. Lõpuks programm on õpitud ehk peamised
töövõtted olid õpitud.
Edasi
oli vaja välja töötada e-kursuse plaan ning see mida ma videole lindistan. Läbi
mõelda iga punkt. Otsustasin, et panen selle kõike kirja, et ei juhtuks nii et
unustan mingit punkti rääkimata. Kogu plaani ja kirjutamine võttis veel mitu
päeva.
Pärast
seda kui plaan sai valmis pidin tegema eraldi materjale video jaoks ehk seda
mida ma näitan videol ja seda mida ma lisan kursuse kehaks. Kuna videol peaks
olema kontsentreeritud info ja e-kursuse sisuks võib olla ka pikem tekst ja
seletused eraldasin ja tegin 2 tüüpi materjale.
Alustasin
lindistama videot. Lindistamine võttis eriti palju aega kuna lindistamise ajal
kas hääl mulle ei meeldinud või tekkis taustal mingi sobimatu heli. Otsustasin
teha järgmiselt lindistan tegevused ekraanil ja heli eraldi ning viin need
kokku. Kõige raskem oli kokkuviimine (nüüd ma saan holliwoodi filmide tegijaidJ ). Heli ja video kokkuviimine
võttis tohutult palju aega kuid lõppkokkuvõttes tuli see mul välja, küll see
pole šedööver aga midagi kindlasti õpetab ja näitab.
Viimaseks
jäi teiste materjalide MOODLE-sse ülespanek. Ka siin mind ootas üllatus. Ma ise
olen IT inimene kuid antud e-õppe keskkond tundus minu jaoks natuke ebaselge ja
see vajas harjutamist ja abimaterjale vaatamist. Leidsin MOODLE koha
abimaterjale ja leidsin palju uut ja huvitavat.
Pärast
pika aega sai nüüd video ja materjalid
(tekstid, graafikud ja muu) kokku viidud. Materjalid mis olid minu
arvates puudulikud valmistasin juurde. Ehk kirjutasin materjale oma kogemus
pealt ja ka osaliselt interneti allikatest.
Teine eesmärk. Teise eesmärki
saavutamiseks mõtlesin õppejõudude koolitamisest. Kuna praktika alguses juba
küsitlesin õppejõudu suuliselt siis siinkohal plaanisin luua lühiküsitluse ning
lasta iga õppejõudu vastata nendele küsimustele. Eesmärk on see, et küsitluse
alusel koostada täpsem koolituse plaan ning samuti täpsemalt aru saada millised
on need mustad augud e-õppes. Kokkuvõttes võib öelda, et uurimismeetodiks on
valitud küsimustik. Kontakteerumise ja vastuste korjamiseks on valitud
interneti keskkond küsimuste läbiviimiseks ja tulemuste analüüsimiseks. Küsimustiku
lingi saatmiseks kasutatakse e-maili. TPT-s igal õpetajal on tehtud töö e-mail
mida igaüks peab kontrollima. Vastuste alusel töötan välja parema strateegia
õppejõudude koolitamiseks kuna ma teab, et e-kursuse valmistamine võtab
tohutult aega (vt. esimese eesmärgi saavutamise kirjelduse).
Kolmas eesmärk. Kolmanda
eesmärki saavutan lähimas tulevikus kui saab tehtud teise eesmärki analüüs ning
kooskõlastan oma plaani TPT juhatusega.
II OSA. ÕPPEDISAIN
Näidis
e-kursus koos videoga. Saab vaadata siin https://moodle.e-ope.ee/course/view.php?id=4706
Sisene külalisena!
Sisene külalisena!
Eesmärk on näidata kuidas saab luua e-kursuse, lisada
sellele video, tekstmaterjale, piltmaterjale ja muud. E-kursus on mõeldud
suuremale kogukonnale.
III OSA. JUHENDAJA HINNANG
(saabus minu meilile)
Teema on Tallinna Polütehnikumi kontekstis aktuaalne, kuna Tallinna Polütehnikum kasutab hetkel e-õppekeskkonda IVA ja lähiajal on plaanis vahetada e-õppekeskkonda. Sellest tulenevalt on vaja teha mitmeid eelnevaid tegevusi, mille tegemisel Julia Kjahrenova abiks oli.
Praktika käigus tehti palju analüüsimist ning teoreetilist ja praktilist tööd. Praktika lõpuks saavutati kõik püstitatud eesmärgid kas osaliselt või täielikult, mis on väga hea tulemus, kuna Tallinna Polütehnikumi näol on tegu suure organisatsiooniga, kus töötab palju inimesi ning muudatuste tegemine on protsess mis nõuab aega.
Praktika tegevused on üles ehitatud loogilises järjekorras, kus kõigile tegevustele eelneb põhjalik andmete ja eksisteeriva olukorra kaardistamine ja analüüs ning seejärel järgnevad vajalikud tegevused.
Kuna Tallinna Polütehnikumis on toimunud viimase poole aasta jooksul väga suured muudatused nii personali kui ka infrastruktuuri, õppetehnilise baasi ja õppematerjalide hulgas, siis esineb praktika aruandes toodud arvandmetes mõningaid ebatäpsusi, mis on tingitud kiirest organisatsiooni arengust.
Praktika jooksul on praktikant olnud väga aktiivne ja näidanud suurt omapoolset initsiatiivi praktika eesmärgi saavutamisel.
Kuna praktika eesmärk ja selle saavutamine on tihedalt seotud organisatsiooniga selle spetsiifikaga, siis on selle kohta raske leida kaasaegset uudset kirjandust, küll aga on kasutatud info hankimiseks asjakohaseid foorumeid, logisid, teiste autorite loodud abimaterjale ja tutooriale.
Praktika aruanne on vormistatud arusaadavalt ja ülevaatlikult blogspot.com keskkonnas.
Üldhinnang praktikale on väga hea. Praktika aruandes esineb mõningaid ebakorrektsusi lause ehituses ning esineb ka üksikuid grammatika vigu, mis ei vähenda tehtud töö väärtust organisatsiooni seisukohalt vaadatuna.
Hinnang praktikale on väga hea.
Andres Ojalill
Tallinna Polütehnikumi
IKT osakonna juhataja
Lugesin sinu praktika aruannet ja on näha, et sinu praktika maht on küllaltki mahukas olnud.
ReplyDeleteLisas tekkisid ka mõned täpsustavad küsimused. Mainisid, et paljud asjad, mida plaanisid, ei tulnud kohe välja - mis need olid ja miks need välja ei tulnud? kuidas saab seda tulevikus ennetada?
millised olid probleemid, mis uuringu käigus esile kerkisid?
Aruande eneseanalüüsi osas on küllaltki palju kirjeldavat teksti - tahak rohkem sinu mõttekäigust aimu saada! Kuidas sa tunned, et ise enda tööga hakkama said? kas sinu valikud (nt Camtasia Studio) oli sulle sobilik valik?
Olen täiesti nõus, et enne koolituse läbiviimist on vajalik ka koolitusvajadusi analüüsida, kuid kas koolitamine on päris haridustehnoloogi töö... Kuidas ennast koolitajana reflekteerid?
Milline on parem strateegia õppejõudude koolitamiseks? (II eesmärk)
On näha, et sa oled enda praktikat tõsiselt võtnud ning isegi mitte niiväga praktika kuivõrd töö osana või koguni tööna tervikuna. Sellist initsiatiivi on hea näha ja loodan, et sinu praktika käigus loodu ei jää ripakile, vaid saad seda edasi arendada ning selle terviklikult tööle panna. Kiidan põhjalikkuse eest :)
Kommentaari autor: Triinu Pääsik HTM1
ReplyDeleteTere,
ReplyDeleteLisan lubatud õppejõud Terje Väljataga tagasiside:
Tegemist on väga vajaliku kursusega, mille sihtrühm on väga lai. Kursuse ülesehitus on konkreetne, väga lihtne ja samas arusaadav. Kursuse õpijuhis on suhteliselt konkreetne ja ülevaatlik. Välja on toodud kursuse eesmärk ja õpiväljundid. Kursuse eesmärgi sõnastus, kursuse kirjeldus ning väljatoodud õpiväljundid ei ole aga väga hästi kooskõlas. Eesmärk käsitleb vaid oskust töötada internetis ja sealsete otsingumootoritega. Samas kursuse sisu käsitleb lisaks interneti otsingumootoritele ka infootsingut Windows keskkonnas. Seoses õpiväljunditega jäi arusaamatuks, kuidas jõutakse antud kursuse kirjeldust aluseks võttes sellise õpitulemuseni: Mõistab võrgustikes ka kogukondades toimuvaid protsesse? Hindamise meetod on välja toodud, kuid mulle kui õppijale jääks arusaamatuks, mis tingimustel loetakse praktilised tööd sooritatuks. Kursuse juures meeldis erinevat tüüpi materjalide pakkumine (slaidid, tekst, video). Kuigi slaidide lugemine osutus natuke keeruliseks tänu nende ebatraditsioonilisele paigutusele. Lisaks sisaldas kursus ka praktilisi ülesandeid, mis olid elust enesest ja vajalikud, samas oleks oodanud praktilist ülesannet iga teema juurde. Kui nüüd aluseks võtta seda Juli ajaveebis olevat protsessi kirjeldust, siis jääb mulje, et ta on teinud väga põhjaliku eeltöö analüüsides situatsiooni ning püüdes leida sobivaimad vahendeid.
Omalt poolt, praktika koordinaatorina lisan, et sinu puhul torkas selgelt silma tema aktiivsus ning maailma-parandajalik suhtumine, et mis ma nüüd kõik praktika jooksul ära teen, et Polütehnikum oleks parem ja efektiivsem :) Kohati mul kadus järg ära isegi, kuna tegevusi oli palju ja neid tuli juurde, samas uisa-päisa sahmimist ei olnud ja sa viisid tegevused lõpule. Kuid siiski pean tegema märkuse, et tegevuste kirjeldamisel oled sa tugev, kuid eneseanalüüs osa jäi nõrgaks.
Tänades ja parimat soovides,
Kairit