Tuesday, November 1, 2011

Praktika neljas nädal (24.10-30.10)

Sellel nädala jooksul uurisin e-õppekeskkonda MOODLE (kuidas lisada materjale, faile, videot) ning proovisin aru saada mis erinevus on IVA ja MOODLE vahel ning mis on positiivset ja negatiivsed nende keskkondadel. Jätkasin oma e-kursuste kirjutamist ja materjalide korjamist. Järgmise nädala jooksul katsun teha ka video, mis on minu kursuse üks osa.
Lisaks uurisin standardit SCORM mis on vaja kursuste viimist ühest e-õppekeskkonnast teisse. Selleks otsisin materjale ning leidsin päris põhjaliku bakalaureusetöö autorilt Vahur Rebas. Antud bakalaureusetööd leidsin internetist ning lugedes selle läbi selgus, et kirjeldatud materjal on põhjalik, loogiline ja lihtne arusaamiseks. Võtan antud bakalaureusetöö aluseks oma edasise praktiliste teadmiste kinnitamiseks. 
Kolmandaks lugesin ja analüüsisin materjalid e-kursuse kvaliteedinõuetest. Kuna plaanis teha näidiskursust mis oleks meie TPT-s näidis e-kursuseks tahaks et kõik vajalikud osad ja reeglid oleksid täidetud. Kvaliteedinõuetest leidsin infot e-ülikooli ametlikul veebilehel ehk siin http://www.e-uni.ee/index.php?main=108.
Edasi pakun oma leitud ja analüüsistud lühikokkuvõtet. Antud kokkuvõtet pakun kontsentreeritult ja toon need siia ehk kui kellelgi on huvi selle vastu.

IVA ja MOODLE võrdlus

IVA
MOODLE
Virtuaalne klassiruum, suletud õpikeskkond
Avatud lähtekoodiga e-õppesüsteem, võimalik teha suletud õpikeskkonda aga  võimalik kasutada ka avatud õpikeskkonnana.
Vajab kasutamisel harjumist ja õppimist
Võrreldes IVA-ga paindlikum ja suuremate võimalustega
Võimaldab info lisamist, failide lisamist, suhtlemist, ainete või kursuste siseselt on võimalik kasutada foorumeid, tagasisidet, on ka sisemeil. Jututoa võimalus puudub.
Võimaldab info lisamist, failide lisamist, suhtlemist, ainete või kursuste siseselt on võimalik kasutada foorumeid, tagasisidet, on ka sisemeil, jututoa võimalus.
Hindamisvahendid puuduvad
Hindamisvahendid on olemas saab lahendada teste jne
Kasutamislihtsuselt ja loogilisuselt just ei hiilga, kuid on võimalik selgeks saada
Kasutamislihtsuselt on IVA-ga lihtsam, lineaarne ülesehitus
Kursuse loomise seisukohal on natuke keeruline
Kursuse loomine on lihtsam kui IVA-s, intuitiivne ja loogiline ning seda saab teha järk-järgult
E-õppekeskkonna kasutajana (õppuri) kasutamise seisukohalt on ebaloogiline
E-õppekeskkonna kasutajana (õppuri) seisukohalt on loogiline lihtne ja võimalusterohke
Atraktiivsuse poolest samuti ei hiilga, ehk disaini muuta ei saa ei õpetaja ega õpilane
MOODLE pakub vähemalt 18 erinevat disainivõimalust, lisaks saab ka ise oma disaini koostada
Eesti, Inglise ja venekeelne tõlge
Keelte valik on suur

SCORM
SCORMi ajalugu ja idee
SCORM on standard, millega tegeleb Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative. ADL moodustati USA Kaitseministeeriumi poolt aastal 1997 eesmärgiga moderniseerida USA armee koolitust.
Esimene versioon SCORM spetsifikatsioonist SCORM 1.0 sai valmis aastal 2000. Esimese spetsifikatsiooni näol oli tegemist SCORM spetsifikatsiooni tutvustusega ja seetõttu ei hakanud seda versiooni keegi kasutama.
Teine versioon, SCORM 1.1, valmis aastaks 2001. See oli esimene SCORM spetsifikatsioon, mille põhjal võis juba hakata rakendusi tegema. Peale mõningaste puuduste kõrvaldamist ja spetsifikatsiooni täiustamist lasti välja SCORM-i järgmine versioon. 2001 aastal valmis ka järgmine versioon - SCORM 1.2. 2004 aasta jaanuaris väljastati SCORM 2004, millele vahel viidatakse ka kui SCORM 1.3. Sellele järgnes sama aasta juulis teine väljalase.
Oktoobris 2006 väljastati SCORM 2004 kolmas trükk, mis on hetkel ka viimane. [2] SCORMi põhiliseks ideeks on õppematerjalide taaskasutamine ja interoperaablus, mis tähendab, et üks kord valmis tehtud materjali peab olema võimalik kasutada kõigis süsteemides, mis toetavad SCORM spetsifikatsioonile vastavaid õppematerjale. Need on ka pikka aega kasutatavad ning õpisüsteemi vahetumine või uue versiooni tulek ei põhjusta seda, et kõiki õppematerjale tuleb muutma hakata või mis veel hullem – nad tuleb uuesti teha.

SCORM paketi ülesehitus ja toimimine
SCORM pakett on üks zip-fail, mis sisaldab kõiki vajalikke faile, et mingi süsteem saaks paketti esitada.
Üks sisupakk peab kindlasti sisaldama imsmanifest.xml faili ja kõiki ressursse, mida
sisupakk/ta kasutab – pildid, audio- ja video failid jms. Ressurssi, mis suhtleb süsteemiga, nimetatakse SCO-ks (Shareable Content Object).


Kasutatud materjalid:
·         http://www.e-uni.ee/juhendid/?p=161
·         Vahur Rebas, SCORM-sisupakettide esitlusvahend e-õppekeskkonnas IVA, Bakalaureusetöö

1 comment:

  1. Tere! Ma tahaks natuke täpsustada. SCORM on õppematerjalide sisupakettide standard, kuid kursuse üleviimist tervel kujul see ei võimalda. Lisaks õppematerjalidele on kursuse juures ju veel ülesanded, foorumisuhtlus jne.

    IVA puhul on ka hindamisvahendid olemas. Seal on erinevad ülesandetüübid ning iga ülesande juures on võimalik anda tagasisidet ning punkte.

    See Vahur Rebase bakalaureusetööst pärit tekst SCORM’i kohta on natuke aegunud. Märtsis 2009. ilmus SCORM 2004 neljas versioon.

    Viimasel ajal on SCORM kõrval esile kerkimas uus standard Common Cartridge. Ka selles formaadis õppematerjale on võimalik eXe abil teha. Soovitan uurida seda artiklit, siin on võrreldud nende kahe standardi erinevusi:

    Gonzalez-Barbone, V., & Anido-Rifon, L. (2010). From SCORM to Common Cartridge: A step forward. Computers & Education, Computers & Education, 54(1), 88–102. Elsevier Ltd. doi:10.1016/j.compedu.2009.07.009

    (artiklile pääseb ligi TLÜ arvutivõrgus)

    PS. Sa oled kopeerinud oma postitusse Vahur Rebase bakalaureusetööst terve lehekülje teksti (lk 12). Ma arvan, et Kairit ootab teilt ikka praktika kohta reflekteerimist, mitte sellist teksti kopeerimist.

    ReplyDelete