Sellel nädala jooksul
uurisin e-õppekeskkonda MOODLE (kuidas lisada materjale, faile, videot) ning
proovisin aru saada mis erinevus on IVA ja MOODLE vahel ning mis on positiivset
ja negatiivsed nende keskkondadel. Jätkasin oma e-kursuste kirjutamist ja
materjalide korjamist. Järgmise nädala jooksul katsun teha ka video, mis on
minu kursuse üks osa.
Lisaks uurisin
standardit SCORM mis on vaja kursuste viimist ühest e-õppekeskkonnast teisse.
Selleks otsisin materjale ning leidsin päris põhjaliku bakalaureusetöö autorilt
Vahur Rebas. Antud bakalaureusetööd leidsin internetist ning lugedes selle läbi
selgus, et kirjeldatud materjal on põhjalik, loogiline ja lihtne arusaamiseks. Võtan
antud bakalaureusetöö aluseks oma edasise praktiliste teadmiste
kinnitamiseks.
Kolmandaks lugesin ja
analüüsisin materjalid e-kursuse kvaliteedinõuetest. Kuna plaanis teha
näidiskursust mis oleks meie TPT-s näidis e-kursuseks tahaks et kõik vajalikud
osad ja reeglid oleksid täidetud. Kvaliteedinõuetest leidsin infot e-ülikooli
ametlikul veebilehel ehk siin http://www.e-uni.ee/index.php?main=108.
Edasi pakun oma leitud
ja analüüsistud lühikokkuvõtet. Antud kokkuvõtet pakun kontsentreeritult ja toon
need siia ehk kui kellelgi on huvi selle vastu.
IVA
ja MOODLE võrdlus
IVA
|
MOODLE
|
Virtuaalne
klassiruum, suletud õpikeskkond
|
Avatud
lähtekoodiga e-õppesüsteem, võimalik teha suletud õpikeskkonda aga võimalik kasutada ka avatud õpikeskkonnana.
|
Vajab
kasutamisel harjumist ja õppimist
|
Võrreldes
IVA-ga paindlikum ja suuremate võimalustega
|
Võimaldab info
lisamist, failide lisamist, suhtlemist, ainete või kursuste siseselt on
võimalik kasutada foorumeid, tagasisidet, on ka sisemeil. Jututoa võimalus
puudub.
|
Võimaldab info
lisamist, failide lisamist, suhtlemist, ainete või kursuste siseselt on
võimalik kasutada foorumeid, tagasisidet, on ka sisemeil, jututoa võimalus.
|
Hindamisvahendid
puuduvad
|
Hindamisvahendid
on olemas saab lahendada teste jne
|
Kasutamislihtsuselt
ja loogilisuselt just ei hiilga, kuid on võimalik selgeks saada
|
Kasutamislihtsuselt
on IVA-ga lihtsam, lineaarne ülesehitus
|
Kursuse
loomise seisukohal on natuke keeruline
|
Kursuse
loomine on lihtsam kui IVA-s, intuitiivne ja loogiline ning seda saab teha
järk-järgult
|
E-õppekeskkonna
kasutajana (õppuri) kasutamise seisukohalt on ebaloogiline
|
E-õppekeskkonna
kasutajana (õppuri) seisukohalt on loogiline lihtne ja võimalusterohke
|
Atraktiivsuse
poolest samuti ei hiilga, ehk disaini muuta ei saa ei õpetaja ega õpilane
|
MOODLE pakub
vähemalt 18 erinevat disainivõimalust, lisaks saab ka ise oma disaini
koostada
|
Eesti,
Inglise ja venekeelne tõlge
|
Keelte valik
on suur
|
SCORM
SCORMi ajalugu
ja idee
SCORM on
standard, millega tegeleb Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative.
ADL moodustati USA Kaitseministeeriumi poolt aastal 1997 eesmärgiga moderniseerida
USA armee koolitust.
Esimene versioon
SCORM spetsifikatsioonist SCORM 1.0 sai valmis aastal 2000. Esimese
spetsifikatsiooni näol oli tegemist SCORM spetsifikatsiooni tutvustusega ja seetõttu
ei hakanud seda versiooni keegi kasutama.
Teine versioon,
SCORM 1.1, valmis aastaks 2001. See oli esimene SCORM spetsifikatsioon, mille
põhjal võis juba hakata rakendusi tegema. Peale mõningaste puuduste
kõrvaldamist ja spetsifikatsiooni täiustamist lasti välja SCORM-i järgmine versioon.
2001 aastal valmis ka järgmine versioon - SCORM 1.2. 2004 aasta jaanuaris
väljastati SCORM 2004, millele vahel viidatakse ka kui SCORM 1.3. Sellele
järgnes sama aasta juulis teine väljalase.
Oktoobris 2006
väljastati SCORM 2004 kolmas trükk, mis on hetkel ka viimane. [2] SCORMi
põhiliseks ideeks on õppematerjalide taaskasutamine ja interoperaablus, mis tähendab,
et üks kord valmis tehtud materjali peab olema võimalik kasutada kõigis süsteemides,
mis toetavad SCORM spetsifikatsioonile vastavaid õppematerjale. Need on ka
pikka aega kasutatavad ning õpisüsteemi vahetumine või uue versiooni tulek ei põhjusta
seda, et kõiki õppematerjale tuleb muutma hakata või mis veel hullem – nad tuleb
uuesti teha.
SCORM paketi
ülesehitus ja toimimine
SCORM pakett on
üks zip-fail, mis sisaldab kõiki vajalikke faile, et mingi süsteem saaks
paketti esitada.
Üks sisupakk
peab kindlasti sisaldama imsmanifest.xml faili ja kõiki ressursse, mida
sisupakk/ta
kasutab – pildid, audio- ja video failid jms. Ressurssi, mis suhtleb süsteemiga,
nimetatakse SCO-ks (Shareable Content Object).
Kasutatud
materjalid:
·
http://www.e-uni.ee/juhendid/?p=161
·
Vahur Rebas, SCORM-sisupakettide
esitlusvahend e-õppekeskkonnas IVA, Bakalaureusetöö
Tere! Ma tahaks natuke täpsustada. SCORM on õppematerjalide sisupakettide standard, kuid kursuse üleviimist tervel kujul see ei võimalda. Lisaks õppematerjalidele on kursuse juures ju veel ülesanded, foorumisuhtlus jne.
ReplyDeleteIVA puhul on ka hindamisvahendid olemas. Seal on erinevad ülesandetüübid ning iga ülesande juures on võimalik anda tagasisidet ning punkte.
See Vahur Rebase bakalaureusetööst pärit tekst SCORM’i kohta on natuke aegunud. Märtsis 2009. ilmus SCORM 2004 neljas versioon.
Viimasel ajal on SCORM kõrval esile kerkimas uus standard Common Cartridge. Ka selles formaadis õppematerjale on võimalik eXe abil teha. Soovitan uurida seda artiklit, siin on võrreldud nende kahe standardi erinevusi:
Gonzalez-Barbone, V., & Anido-Rifon, L. (2010). From SCORM to Common Cartridge: A step forward. Computers & Education, Computers & Education, 54(1), 88–102. Elsevier Ltd. doi:10.1016/j.compedu.2009.07.009
(artiklile pääseb ligi TLÜ arvutivõrgus)
PS. Sa oled kopeerinud oma postitusse Vahur Rebase bakalaureusetööst terve lehekülje teksti (lk 12). Ma arvan, et Kairit ootab teilt ikka praktika kohta reflekteerimist, mitte sellist teksti kopeerimist.